... er min første blogg ute i den digitale verden. Etter to dager med studier er det mye som allerede surrer og går av tanker knyttet til det som er presentert av nye og allerede kjente områder i en digitalisert verden. Fram til nå har det vært spennede å høre "Vindmølle-presentasjoner" som beskriver praksis fra ulike skoler. Framleggene har inspirert meg både til å dra hjem for å prøve, men også gitt meg noe å tenke på i forhold til læringsutbytte.
Det er ingen hemmelighet at jeg mener det viktigste når man velger artefakter er at disse skal brukes for å øke elevenes læringsutbytte. I den digitale verden betyr dette at bruken av for eksempel PC og LMS ikke skal erstatte bok og papir, men utfordre og øke elevenes læringsutbytte ved å utnytte mediet på andre måter. Hvordan ser du på dette?
Linda
Kilde: Erstad & Hauge: Skoleutviklinig og digitale medier (2011:33)
Absolutt enig i at vi hele tida må ha fokus på elevenes læring, både det som kan måles, og det som ikke kan måles like lett, i alle fall. Og så må skolene hele tida holde debatten i gang internt om hva kunnskap, læring og undervisning egentlig er i disse digitale tider. SEr fram til å følge bloggen din.
SvarSlettPå vår skole har vi hatt fag hvor det ikke finnes lærebok. Da har vi laget både korte kompendiehefter og elektroniske mapper med artikler, linker og oppgaver i vår læringsplattform. Blandingen har fungert bra. På en av yrkesfagsavdelingene våre prøvde man et år å legge bort lærebøkene og kun basere seg på NDLA. Nå er bøkene tilbake. Jeg har ikke noe godt svar på hvorfor det ble slik.
SvarSlett