tirsdag 13. september 2011

Endelig...

... er min første blogg ute i den digitale verden. Etter to dager med studier er det mye som allerede surrer og går av tanker knyttet til det som er presentert av nye og allerede kjente områder i en digitalisert verden. Fram til nå har det vært spennede å høre "Vindmølle-presentasjoner" som beskriver praksis fra ulike skoler. Framleggene har inspirert meg både til å dra hjem for å prøve, men også gitt meg noe å tenke på i forhold til læringsutbytte.

Det er ingen hemmelighet at jeg mener det viktigste når man velger artefakter er at disse skal brukes for å øke elevenes læringsutbytte. I den digitale verden betyr dette at bruken av for eksempel PC og LMS ikke skal erstatte bok og papir, men utfordre og øke elevenes læringsutbytte ved å utnytte mediet på andre måter.  Hvordan ser du på dette?

Linda

Kilde: Erstad & Hauge: Skoleutviklinig og digitale medier  (2011:33)

2 kommentarer:

  1. Absolutt enig i at vi hele tida må ha fokus på elevenes læring, både det som kan måles, og det som ikke kan måles like lett, i alle fall. Og så må skolene hele tida holde debatten i gang internt om hva kunnskap, læring og undervisning egentlig er i disse digitale tider. SEr fram til å følge bloggen din.

    SvarSlett
  2. På vår skole har vi hatt fag hvor det ikke finnes lærebok. Da har vi laget både korte kompendiehefter og elektroniske mapper med artikler, linker og oppgaver i vår læringsplattform. Blandingen har fungert bra. På en av yrkesfagsavdelingene våre prøvde man et år å legge bort lærebøkene og kun basere seg på NDLA. Nå er bøkene tilbake. Jeg har ikke noe godt svar på hvorfor det ble slik.

    SvarSlett