tag:blogger.com,1999:blog-2464280938243421221.post870569750767339697..comments2011-12-20T00:18:08.855-08:00Comments on Fagleder i en digital verden: Skolementor som verktøy for skoleledelsenLinda M Svanholmhttp://www.blogger.com/profile/15990899297509448666noreply@blogger.comBlogger2125tag:blogger.com,1999:blog-2464280938243421221.post-58677669909540745352011-11-17T22:26:26.965-08:002011-11-17T22:26:26.965-08:00Hei Linda,
Tror det stemmer dette at man våger mer...Hei Linda,<br />Tror det stemmer dette at man våger mer når man føler at man står støtt der man står. Hvor mange skal delta i arbeidet med Skolementor? Finnes selvfølgelig ingen fasit på dette. Skolementor kan brukes som kartleggingsverktøy og derigjennom gi både ledelse og lærere innsikt i forhold som de kanksje ikke kjente så godt, eller hadde tenkt igjennom, jfr Geirs kommentar. Men Skolementor er også et refleksjonsverktøy. Bruker du det slik, er det ikke SÅ nøye med å komme fram til omfornete svar for skolen (igjen jfr Geir). Da er det de diskusjonene som bruken av verktøyet fører til, som er viktigst. Min holdinig er at det er bedre dess flere som deltar i slike diskusjoner. Jeg skjønner at slike prosesser kan bli nokså tidkrevende hvis alle skal delta, men Skolementor kan brukes "bit for bit". Dere trenger ikke ta alt på en gang. I alle fall: det er spennende at dere velger å bruke Skolementor. Ønsker dere lykke til med arbeidet og håper å høre mer om hvilke erfaringer dere gjør.KjellAtlehttps://www.blogger.com/profile/03764911462065789570noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2464280938243421221.post-73302670323639409192011-11-15T10:20:23.814-08:002011-11-15T10:20:23.814-08:00Skolementor er et bra verktøy for å få kjennskap t...Skolementor er et bra verktøy for å få kjennskap til hvor skolen står i forhold til digital kompetanse. Hvem som skal være med i denne gruppen kan nok sikkert variere fra skole til skole. På vår skole som har ca. 150 ansatte, diskuterte ledergruppen (12 stk) alle utsagnene i skolementor, og reflekterte/diskuterte hvilket nivå vi tilhørte på hvert utsagn. Dette arbeidet ble gjort litt over tid, der hver avdeling forberedte seg på utsagnene. Det ble vanskelig på enkelte områder å enes som skole om hvilket nivå vi skulle velge, men hovedtrekkene ble ganske riktige. Rapporten i etterkant har vært til stor nytte og hjelp for videre arbeid i lederteamet, og for skolen. Vi fikk oss noen overraskelser som vi ikke hadde tenkt på forhånd. Anbefaler å gjennomføre opplegget i skolementor, men er usikker på om hele personalet bør involveres. Vi valgte å gjøre dette i lederteamet som et grunnlag for refleksjon over eget ståsted.Geir Dahlhttps://www.blogger.com/profile/13918551348064816085noreply@blogger.com